In september 2010 is LUW in de gelegenheid gesteld om 'mee te lezen' in het Programma van Eisen (PvE) voor de aannemer. De aannemer moet op basis van dit PvE het ontwerp verder uitwerken en realiseren. De Staalkaart Beeldkwaliteit N237-West is als systeemeis in het programma van eisen opgenomen, hetgeen wil zeggen dat de Staalkaart op alle onderdelen van het wegontwerp van toepassing is! Hiermee hebben ook de doelen van LUW (o.a. laanbeplanting) een volwaardige plaats in het uitvoeringstraject gekregen.

In oktober 2010 worden 5 aannemers uitgenodigd om een aanbieding te doen. Hiervoor krijgen zij tot begin 2011 de tijd, waarna de provincie een aannemer zal selecteren. Na selectie kan de aannemer aan de slag met het uitvoeringsontwerp voor de reconstructie van de Utrechtseweg.

Een aannemer gaat nu dus verder aan de slag met het ontwerp en de uitvoering, overigens wel op basis van het schetsontwerp zoals dat op 26 oktober 2009 is gepresenteerd. De rol de provinciale werkgroep N237-West komt daarmee deels te vervallen. Immers, het werk wordt nu uit handen gegeven aan de aannemer. De werkgroep wordt daarom omgevormd tot een klankbordgroep die in het vervolgtraject de vinger aan de pols houdt. LUW blijft actief deelnemen in de werkgroep/klankbordgroep.
STAND VAN ZAKEN
De provincie heeft in mei 2010 het beknopte beeldkwaliteitsplan van LUW (Staalkaart Beeldkwaliteit Utrechtseweg; zie LUW-visie) omarmd. Het beeldkwaliteitsplan is omgevormd tot een gezamenlijk product van de Werkgroep N237-West (versie mei 2010) en wordt als bijlage beeldkwaliteit bij het programma van eisen voor de aannemer gevoegd (!). In haar brief van 11 juni 2010 heeft de provincie dit bevestigd.

De aangepaste staalkaart is te downloaden door op het plaatje te klikken (PDF, 1,3 Mb). Zoek de verschillen....
Download Staalkaart Beeldkwaliteit N237-West (PDF; 1.3 Mb)
De provincie Utrecht heeft voor het vervolgtraject gekozen voor een "Design & Construct"-aanbesteding. Dit betekent dat derden het ontwerp gaan uitwerken. Een extern ingenieursbureau zal een programma van eisen opstellen en vervolgens zal een aannemer het ontwerp uitwerken en realiseren. LUW maakt zich zorgen dat de ruimtelijke kwaliteit in dit proces onvoldoende gewaarborgd zal zijn. Juist de detaillering van het ontwerp is cruciaal om tot de beoogde ruimtelijke kwaliteit te komen!
STAALKAART BEELDKWALITEIT N237
Mede naar aanleiding van de brochure "Van Racebaan tot Parklaan" participeert LUW sinds oktober 2008 in de provinciale Werkgroep N237-West. Deze werkgroep begeleid het ontwerpproces voor de Utrechtseweg tussen de Berenkuil en de Bilthovenseweg.

Op 3 maart 2009 heeft LUW de werkgroep uitgenodigd voor een werkbezoek aan de Utrechtseweg. Het bezoek vond plaats in de ochtendspits, zodat de werkgroepleden 'aan den lijve' de dagelijkse problemen konden ondervinden: de grote verkeersdrukte, vrachtverkeer op de parallelweg (!), laden en lossen op de Kerklaan, de grote stroom fietsers etc.

De belangrijkste resultaten van de inbreng van LUW tot nu toe zijn:
  1. Een continue en overtuigende laanbeplanting en groene bermen; de bomen staan op 2,5 meter uit de busbaan.
  2. Geen parallelweg maar fietspaden, met uitzondering van enkele tracédelen waar veel in- en uitritten zijn.
  3. Halve aansluiting Kerklaan op de Utrechtseweg (vanuit Zeist en naar Utrecht).
  4. Park Arenberg behoudt voorlopig een eigen (halve) aansluiting op de Utrechtseweg.
LUW PARTICIPEERT IN PROVINCIALE WERKGROEP N237-West
GA NAAR:  æ Staalkaart Beeldkwaliteit N237  |  æ Stand van zaken  |  æ Start uitvoering  |  æ Impressie
 
 
De uitvoering start na de zomervakantie van 2011 en neemt naar verwachting een jaar in beslag. Voor de start van uitvoering wordt de omgeving geïnformeerd over de planning en fasering van de werkzaamheden. Zoals het er nu uit ziet starten de werkzaamheden op het wegdeel tussen de Berenkuil en de Archimedeslaan. Tijdens de uitvoering is er in principe altijd één rijstrook voor het verkeer beschikbaar.

Mourik heeft op basis van de eisen een Definitief Ontwerp voor de Utrechtse-weg opgesteld. Dit ontwerp is ook door LUW beoordeeld, dat wil zeggen: LUW heeft het ontwerp getoetst aan de uitgangspunten van de Staalkaart Beeld-kwaliteit N237-West. De plannen waren vanuit LUW-oogpunt ronduit  teleurstellend. Het plan voldeed op veel punten niet aan de beeldkwaliteitseisen noch aan het ontwerp zoals dat in oktober 2009 aan de omwonenden is gepresenteerd.
De provincie deelde de mening van LUW en heeft de aannemer opdracht gegeven een nieuw ontwerp op te stellen dat wèl aan de vereiste beeldkwaliteit voldoet. Op advies van de provincie heeft de aannemer LUW uitgenodigd voor een gesprek om een eenduidig beeld van de beoogde beeldkwaliteit te krijgen. In dat gesprek zijn alle wezenlijke punten de revue gepasseerd, zoals ondermeer: een overtuigende en continue laan-beplanting, verhardingsmaterialen, inrichting van de bermen etc.
Met deze ‘bagage’ is de aannemer opnieuw met de provincie in overleg gegaan. Uiteindelijk is in een overleg tussen provincie, aannemer en LUW, vastgelegd dat de aannemer het ontwerp zodanig aanpast dat het aan alle wezenlijke uitgangspunten van de Staalkaart Beeldkwaliteit N237 voldoet!
START UITVOERING
 
Op 29 juni 2011 presenteren de provincie en de aannemer (Mourik) het definitieve ontwerp voor de Utrechtsweg aan de omgeving. Meer hierover leest u in de LUW nieuwsbrief 06|11. De ontwerptekeningen en een 3D-animatie zijn te zien op de website voor de reconstructie van de N237 (www.n237.nl).
IMPRESSIE (uitvoeringsontwerp aannemer Mourik)